مقالات

اثرات دود سیگار و قلیان بر تناسب اندام

۱- کاهش عملکرد ورزشی
مصرف دخانیات موجب تخریب ویتامین C بدن می‌شود و در نتیجه خستگی زودرس عضلانی پدید می‌آید. ورزشکارانی که اقدام به مصرف دخانیات می‌کنند چون در حال استراحت، ضربان قلب بالایی دارند بنابراین توان هوازی آن‌ها کاهش پیدا می‌کند. اگر سیگاری باشید نمی‌توانید به اندازه یک غیر سیگاری به خودتان فشار بیاورید تا محدودیت‌ها را کنار بزنید. ضربان قلب فرد سیگاری ۳۰ درصد تندتر از ضربان قلب فرد غیر سیگاری است. یعنی قلب یک سیگاری باید سخت‌تر کار کند تا خون را در تمام بدن به گردش درآورد. این افزایش ضربان قلب، فشار خون را هم بالا می‌برد. زیرا رگ‌های خونی وقتی که سیگار می‌کشید باریک‌تر می‌شوند. به دلیل این جریان خون ِ محدود شده، عضلات خون اکسیژن دار کافی در اختیار ندارند. یعنی خیلی زودتر ظرفیت هوازی‌تان تمام شده و در نتیجه استقامت‌تان کم می‌شود.
وقتی دود سیگار را می‌بلعید، دی اکسید کربن فرو می‌برید که با هموگلوبین خون ترکیب می‌شود و انتقال اکسیژن را کُند می‌کند. توانایی طبیعی ریه‌ها برای پاکسازی نیز تحت تاثیر دودی که در راه‌های هوای‌تان جمع شده افت می‌کند. اگر ریه‌ها خوب کار نکنند، عضلات هم نمی‌توانند اکسیژن کافی دریافت کنند. در نتیجه عملکرد کلی‌ و استقامت‌تان کم می‌شود و تکرارهای آخر تقریباً غیر ممکن خواهند شد. اگر استقامت‌تان کم باشد نمی‌توانید به خودتان فشار بیاورید، بنابراین سیگار کشیدن مانع عضله سازی که مدنظرتان است می‌‌شود.
۲- کاهش تستوسترون و عضله سازی
سطح تستوسترون با مقدار عضله‌ای که می‌سازید مستقیماً ارتباط دارد. در عضلات شما گیرنده‌هایی وجود دارد که گیرنده‌های اندروژن نام دارند و تستوسترون را جذب می‌کنند. فیبرهای عضله زمانی که تستوسترون با این گیرنده‌ها پیوند می‌‌خورند حفظ و نگهداری می‌‌شوند. عضله بدون تستوسترون تحلیل می‌رود زیرا نگهداشت آن متوقف می‌شود.
سیگار کشیدن به سلول‌هایی که مسئول تولید تستوسترون در بدن هستند آسیب می‌‌زند. با کاهش تستوسترون، عضلات جای خود را به چربی در قسمت‌هایی می‌دهند که دوست ندارید چربی آنجا باشد مانند شکم و سینه. طبق مطالعه‌ای جدید، تستوسترون کم می‌تواند بافت چربی را مخصوصاً در ناحیه‌ی شکم افزایش بدهد. بدون تستوسترون، استروژن جای آن را خواهد گرفت که باعث می‌شود چربی در جاهایی مثل شکم و سینه انباشته شود.
۳- ایجاد مقاومت انسولینی !
سیگاری‌ها بیشتر در معرض مقاومت به انسولین هستند که می‌تواند در روند عضله سازی مشکلاتی ایجاد کند. وقتی شما غذاهای پُرکربوهیدرات می‌خورید، هورمون انسولین ترشح می‌شود و به عضلات سیگنال می‌دهد که گلوکز معلق در جریان خون را جذب کنند. بعد از خوردن غذا گلوکز ترشح می‌شود که برای سلول‌های بدن، انرژی آدنوزین تری فسفات تولید می‌کند. اگر نسبت به انسولین مقاومت پیدا کنید، سلول‌های عضله نمی‌توانند عامل اصلی جذب گلوکز را بردارند.
اگر گلوکز جذب نشود، عضلات‌تان محروم خواهند شد. اگر مقاومت به انسولین پیدا کنید زودتر هم خسته می‌شوید چون ذخیره‌ی گلیکوژن‌تان که منبع انرژی بدن است مختل شده است. با وجود همه‌ی این اتفاق‌ها، تمرینات‌تان شدتی را که ایده آل است نخواهند داشت. جذب مواد مغذی نیز تحت تاثیر مقاومت به انسولین ضعیف می‌شود. در نتیجه در نواحی شکم، بافت چربی تشکیل می‌‌شود که اصلا دلخواه بدنسازها نیست.
۴- افزایش میزان کورتیزول
هورمون استرس یا همان کورتیزول در اثر سیگار کشیدن بالا می‌رود که باعث کاهش تولید تستوسترون خواهد شد. کورتیزول، سنتز پروتئین که برای رشد عضله لازم است را کاهش می‌دهد. کشیدن سیگار موجب افزایش میوستاتین می‌شود که هورمون متوقف کننده رشد عضله است و جلوی رشد شدن عضلات را می‌گیرد و قدرت آنها را نیز کم می‌کند.
۵- تضعیف سیستم ایمنی

این واقعیت دارد که سیگاری‌ها بیشتر از غیر سیگاری‌ها مریض می‌شوند. ضمناً علائم سرماخوردگی و بیماری نیز در این افراد شدیدتر بوده و دیرتر بهبود پیدا می‌کنند. هیچ ورزشکاری دوست ندارد مریض شود و جلسات باشگاه را از دست بدهد. از دست دادن زمان تمرین یعنی دست آوردهای‌تان به خطر می‌افتند. مکرراً بیمار شدن منجر به عقب افتادن شما از تمرینات می‌‌شود بنابراین رسیدن به هدف نیز تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.

۶- کاهش کیفیت خواب
اگر سیگاری هستید نسبت به همتاهای غیر سیگاری‌تان به خواب بیشتری نیاز دارید. زیرا کیفیت خواب سیگاری‌ها پایین است. علت آن هم این است که بدن شما با اثرات ناشی از سیگار در حال جنگ است. ضمناً وقتی در خواب هستید، نیاز به نیکوتین که به آن عادت کرده‌اید ایجاد می‌شود که بر کیفیت خواب‌تان تاثیر می‌گذارد. افراد غیر سیگاری به دلیل خواب با کیفیت‌تری که دارند، بهتر ریکاوری می‌شوند و حین خواب بدن‌شان فرصت خوبی برای رشد عضلات پیدا می‌کند.
سیگار کشیدن قطعا مانع توانایی شما برای ورزش کردن به طور موثر می‌شود اما ثابت شده است که ورزش کردن می‌تواند به شما کمک کند تا سیگار را برای همیشه ترک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *