مقالات

ایروبیک چیست؟

ایروبیک

ایروبیک چه نوع ورزشی است؟

این ورزش که معمولا به کمک انجام حرکات موزون و به صورت دسته جمعی انجام می‌شود باعث افزایش سوخت و ساز بدن و به دنبال آن کاهش وزن خواهد شد. در این ورزش حرکات کششی و قدرتی نیز وجود دارد.

  • حرکات در این ورزش برخلاف آمادگی جسمانی به صورت ترکیبی است.
  • مدت زمان انجام هر جلسه ایروبیک ۴۵ تا ۶۰ دقیقه است.
  • این ورزش باعث سفت شدن و بزرگ شدن عضلات نمی‌شود

فواید ایروبیک برای بدن چیست؟

رسیدن به تناسب اندام و داشتن بدنی سالم با انجام ایروبیک، امکان پذیر است اما باید در مداومت انجام آن کوشا باشید. در این بخش از فواید ایروبیک را برای شما خواهیم گفت.

بهبود تنفس

هنگام انجام حرکات موزون و ریتمیک ایروبیک، سرعت نفس کشیدن شما افزایش یافته و عمق هر نفس افزایش می‌یابد، و نتیجه میزان اکسیژن بیشتری به بدن خواهد رسید.

سلامت قلب

با افزایش اکسیژن رسانی به بدن میزان پمپاژ قلب نیز بیشتر خواهد شد و باعث افزایش عملکرد عضلات قلب نیز می‌شود. همچنین تمرینات ایروبیک به بزرگ‌تر و قوی‌تر شدن عضلات قلب کمک می‌کنند.

افزایش استقامت عضله

حرکات ورزش ایروبیک رشد مویرگ‌های کوچک در عضلات را تحریک کرده و این پدیده به رساندن موثرتر اکسیژن به عضلات کمک کرده و در دفع محصولات زائد متابولیسم مثل اسید لاکتیک که تجمع آن‌ها در عضلات باعث درد عضلانی می‌شود، کمک می‌کند.

افزایش شادی

انجام حرکات ریتمیک و موزون ایروبیک به همراه شنیدن موزیک شاد، شما را سرحال می‌آورد و افسردگی را از بین می‌برد. همچنین در پایان یک روزکاری پرمشغله به شما کمک می‌کند تا احساس آرامش کنید. تمرینات ایروبیک با افزایش اعتماد به نفس از طریق کاهش وزن مؤثر و به تحرک واداشتن بدن به سلامتی روحی کمک می‌کنند.

کاهش کلسترول خون

اگر شما برگه آزمایش خود را در دست دارید و از افزایش چربی بد خون نگران هستید، ایروبیک می‌تواند به کاهش این چربی و افزایش چربی خوب بدن کمک کند. با کاهش میزان چربی بد خون، امکان تشکیل لخته در رگ‌های شما کاهش یافته و خطر انواع سکته مغزی و قلبی را از شما دور می‌کند.

بهبود میل جنسـی

در سال ۲۰۰۳ مطالعه‌ای در دانشگاه هاروارد نشان داد مردانی که این ورزش را انجام می‌دهند، از نظر قوای جنسی همچون مردان ۲ تا ۵ سال جوان‌تر از خود، عمل می‌کنند.

کاهش فشار خون

اگر دچار فشار خون هستید، برای شما یک نوید داریم! انجام ورزش‌های ایروبیک به کاهش فشار خون در بدن کمک زیادی می‌کند. با مشورت از پزشک خود می‌توانید به مرور مصرف قرص و دارو را کاهش دهید.

مدیریت قند خون

انجام منظم فعالیت‌های ورزشی باعث ترشح منظم انسولین در بدن شده و میزان قند خون را کاهش می‌دهد. همچنین این اتفاق باعث حفظ وزن بدن شده است.

کاهش علائم آسم

شاید برایتان جالب باشد که بدانید انجام حرکات ایروبیک باعث کاهش علائم آسم می‌شود. البته به شما توصیه می‌کنیم قبل از شروع حرکات ورزشی حتما با پزشک خود مشورت کنید.

کاهش دردهای مزمن

اگر دارای دردهای مزمن هستید، انجام ورزش‌های ایروبیک به خصوص ورزش‌های با شدت کم مانند شنا کردن کمک بسیار زیادی در کاهش آن‌ها خواهد داشت. این ورزش‌ها باعث کاهش چربی بدن شده و در کنار آن میزان درد را به طور قابل ملاحظه ای کاهش می‌دهد.

بهبود خواب

بی خوابی یکی از شایع‌ترین بیماری‌های زندگی شهی است. اگر دچار این نوع بیماری هستید، انجام فعالیت‌های ایروبیک باعث می‌شود در طول شبانه روز خواب عمیق تری داشته باشید. براساس تحقیقات انجام شده بر روی افرادی که ۱۶ هفته فعالیت بدنی مناسب داشته‌اند نشان می‌دهد که به مرور میزان خواب آن‌ها بهبود یافته است.

تنظیم وزن

انجام ورزش باعث حفظ تناسب اندام و وزن شما خواهد شد. اما اگر به دنبال تنظیم وزن خود در کنار یک رژیم لاغری هستید؛ انجام ورزش‌های ایروبیک را به شما توصیه می‌کنیم. این حرکات می‌تواند ۴۰۰ تا ۶۰۰ کالری در هر جلسه از چربی های شما بسوزانند و این یک خبر خوب برای افرادی است که اضافه وزن دارند.

ارزان و در دسترس

خوب می‌رسیم به مساله هزینه! شما برای انجام این ورزش نه به وسایل و تجهیزاتی نیاز دارید و نه نیاز است که در باشگاه ثبت نام کنید. کافیست یک جفت کتانی بپوشید و برای پیاده روی، دویدن و … خود را آماده کنید.

مدت زمان هر جلسه ایروبیک چقدر است؟

روش اول: پیشنهاد می‌کنیم که برای دستیابی به تناسب اندام و سلامتی، حداقل ۵ روز از هفته، به صورت تجمیعی روزی حداقل ۳۰ دقیقه تمریناتی با شدت متوسط انجام دهید. منظور از کلمه تجمیعی این است که می توانید تمرین خود را در طول روز پخش کرده و آن را در قالب تمرینات کوتاه تر (مثلا ۱۰ یا ۱۵ دقیقه ای) انجام دهید. منظور از شدت متوسط نیز این است که بدن‌تان گرم شده و کمی به نفس نفس بیافتید.

روش دوم: پیشنهاد می‌کنیم که ۳ تا ۵ روز در هفته، به مدت ۲۰ تا ۶۰ دقیقه تمرینات ایروبیک مستمر انجام داده و ضربان قلب را در بازه ۶۰ تا ۹۰ درصد حداکثر ضربان قلب نگه دارید. دو تا سه روز در هفته نیز تمرینات مقاومتی انجام دهید.

برخی نکات تکمیلی در مورد ایروبیک

  • انجام این ورزش باعث کاهش خطر سرطان سینه، پروستات و … می‌شود.
  • انجام ایروبیک، باعث کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ می‌شود.
  • با افزایش توان سیستم دفاعی بدن مانع از بروز سرماخوردگی می‌شود.
  • به کاهش وزن و لاغر شدن کمک می‌کند.
  • انجام ایروبیک، باعث بهبود خون رسانی به اندام بدن خواهد شد.
  • جلوگیری از پوکی استخوان و افزایش استحکام استخوان از نتایج انجام این ورزش است.
  • این ورزش باعث بهبود سیستم‌های مختلف بدن و افزایش طول عمر می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *